søndag 13. september 2009

Assosiasjonshukommelse, valgkamp på radio, og egg til frokost.

Jeg har to stekepanner; én helt vanlig og én litt mindre.

Igår stekte jeg egg til frokost; jeg gjør ofte det i helgene.  Og som regel benytter jeg meg av den minste stekepannen til eggsteking.  Det er akkurat plass til to egg i den, og med tanke på at jeg er av dem som liker knust plomme best, er dette svært praktisk. I den vanlige stekepannen har eggene en tendens til å flyte utover på all plassen de får tildelt. Noe som igjen blir til unødvendig mye bryderi når eggene skal forflyttes fra stekepannen til brødskivene senere. Uansett..

Samtidig som eggene steker er det valgdebatt på radioen. Jeg hører etter med et halvt øre. Men idet jeg deler eggene fra hverandre, (i den litt mindre stekepannen får de alltid perfekt størrelse), oppfatter jeg en stemme i radioen som sier: "Stoltenberg er statsminister for alle norske barn; hvite som mørkhudede." Jeg tenker at det var en fin vinkling. Så går det 2 sekunder, og jeg tenker ikke på det igjen resten av dagen.

Som nevnt tidligere steker jeg ofte egg i helgene. Det ble egg til frokost idag også. Nøyaktig samme prosedyre som igår. Bortsett fra at jeg ikke hører på radio. (Noen ganger, spesielt på søndager, er det godt at det er helt stille.) Idet jeg er iferd med å dele eggene fra hverandre, dukker radiostemmen fra igår opp i hodet mitt igjen. Den sier nøyaktig det samme: "Stoltenberg er statsminister for alle norske barn; hvite som mørkhudede."

Assosiasjonshukommelse er en fin ting. 


1 kommentar:

Karina sa...

Hadde ikke æ vært så mett så hadde æ blitt sulten.. nam egg ;)